忍者ブログ

カホログ

MENU

[PR]

×

[PR]上記の広告は3ヶ月以上新規記事投稿のないブログに表示されています。新しい記事を書く事で広告が消えます。

KH法を使って幼稚園の新コンセプト発想

1つのプロジェクトが一段落ついたので、ようやく幼稚園プロジェクト本格的に再稼動です。
一旦始めに戻り、観察のところから幼稚園のコンセプトの発想までやりました。
テーマは「未来のわかば幼稚園のコンセプトー仙台調査のふりかえりからー」

【プロセス】

0.まず準備段階です。ここが結構時間がかかる!
今回は私が授業のため、4年生に準備を任せました。私なしでの初KH法..できるかな?

どう進めるかの話し合い?



ストーリーボードを貼っていく。(この呼び名を考えなきゃな...)



ドラテ or マステでタイムラインとストーリーラインを差別化する。



アイディア発想用の模造紙を貼る。



続いて地図作り。



やっと完成!30分くらいかかったみたい。人数が多いといいですね。



地図はこんな感じ。




1.準備が出来たら開始。まずこのWSのスケジュールと説明。



2.仙台観察のストーリーとインタビューのストーリーボードの共有をする。
観察の説明はいつものように地図を使って行います。

まず【観察のストーリー】から...



この時非観察参加者は質問などをその都度ぶつけていく。
その質問の答えも写真にその都度postitで貼付けていってもらいました。



地図を使って説明もします。



関連資料などにも目を通します。



皆真剣にチェック



次にインタビューを視覚化した【幼稚園関係者の未来の幼稚園に望むことストーリー】の共有

インタビューを文字でなく、絵とストーリーにしておこすことで、理解度も深まる。





じっくり目を通す




3.非観察者の観察共有がしっかりできたら、2の結果から幼稚園関係者や地域の望む未来の幼稚園のキーワードををpost-itに書き出す。







4.出たキーワードについての発表



この時に聞いてる話を模造紙に書いたりしました。



じっくりチェック



5.このキーワードから幼稚園の名前やコピーを含んだコンセプト案を模造紙にどんどん書き出していく。(スケッチも共に)



6.最後にアイディアの発表





これが皆が書いた模造紙の一部。



ちょっとお絵描きに夢中になりすぎじゃないか...??
何でも自由に描いていいので、楽しそうでしたが...。笑
後からインタビューで評価したら、模造紙はいつものアイディア発想よりスムーズにいくとのことでした。

今回準備段階を私なしでやってもらいましたが、このことによってKH法の手順とか準備の仕方などに必要な項目、ガイド?(伝えなければいけないこと)がどんなことなのか見えてきました。

そしていつもKH法をやる度に思うのは、アイディアへのジャンプが結構無理矢理になってしまう部分。
でもKH法は発想法としてでなく、最終的にアイディア発想を助けるヒントを与えるような手法というのが目的なので、そこはあまり気にしなくていいかなと思っているんですが。。。


その後M2の先輩にKH法のふりかえりをしてもらっている際、評価シートないの?との指摘を受けて、早速作ってみました。
今までのテストも評価できるように実験それぞれの(ストーリーボードとカード)シートを作りました。



早速数人にやってもらったのですが、やっぱり数字で出るのと、定量的な調査も裏付けとして必要だなと実感しました。




Hello,everyone? This is Kaho.
These days it has been kind of weird wether,isn't it?
I almost got a cold!

So..today we did kind of workshop about kindergarden reconstruction project with my method,KH one.
The theme is "Concept of future kindergarden Wakaba based on the result of research in Sendai"

[process]

0.Preparation

I couldn't participate in the beginning because of class so I had the rest of members done.
I wonder if they can do it for the first time without me..
This step took 30-40minutes,as always.
It seems better than i imagined! I felt a little bit frustrated about not in-place photos though..lol

1.Learn outline of this workshop

I explained how to do this workshop,use some stuff and time schedule.

2.Sharing the situation of site and what observers got there.

Some observers and un-observers participated in this workshop,so we(observers) shared what we saw and felt there to un-observers with story,photos,skecthes and map.
We explained "story of observation" and "story of interview".
"story of observation" is for seeing the pictures of site.
"story of interview" is for understanding what the interested persons of kindergarten desire?(if the speech got expressed by drawing,it makes us help understanding than only reading the speech just coming out from mouth)

3.Write down some keywords about their desires from what we got from research after un-observers completely understood.

4.Presentation of keywords

5.Come up with ideas of new kindergarden's concept,name and copy with image sketches and write down on large paper all over the desk.

6.Presentation of ideas

[reflection]


- We used that large paper as always,but they seemed much fun with freely drawing all over the desk which means I guess they didn't much concentrate on ideation,on the other hand,they said it makes them comfortable to ideate!

- This time,members did the preparation phase without me. From the result,I get what I should write down a guide of KH method.

- I always felt uncomfortable to forcibly jump from result of observation to ideas,but the other side,this KH method is not a method for ideation, it is for helping to take a hint for an idea,so shouldn't I take care of it too much?

- My friend asked me if i had a seat of evaluation when I questioned to him.I was like this is exactly what i was thinking about!lol
so I made the seat and had them done it.
I learnt it's so necessary to keep results with figures not only quantitative reflection.
PR

Comment

お名前
タイトル
E-MAIL
URL
コメント
パスワード

× CLOSE

カレンダー

02 2024/03 04
S M T W T F S
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

フリーエリア

最新コメント

[06/01 よしはし]
[05/21 パパ]
[05/20 浅野 かほ]
[05/20 よしはし]
[05/19 Backlinks]

最新トラックバック

プロフィール

HN:
Kaho Asano
年齢:
34
性別:
女性
誕生日:
1989/12/19
職業:
大学院生
趣味:
語学
自己紹介:
多摩美術大学 情報デザイン学科デザインコース 須永ゼミ卒
千葉工業大学大学院 デザイン科学科 山崎研究室 M1

バーコード

ブログ内検索

最古記事

アクセス解析

アクセス解析

カウンター

アクセス解析

× CLOSE

Copyright © カホログ : All rights reserved

TemplateDesign by KARMA7

忍者ブログ [PR]